پس انداز نت نسل نوین فروشگاههای اینترنتی
شمش فولاد

شمش فولاد

محمد24 آذر 1399مقالات آهن

تعریف شمش فولادی:

شمش ها دارای سطحی ذوزنقه ای شکل اند و طول هر شاخه آن حداکثر 2  متر می باشد .شکل ظاهری آنها موجب حمل و نقل راحتر می شود.شمش فولادی قطعه ای می باشد که از متریال خالص فولاد که به صورت ریختگی تولید می شود و برای قرار گرفتن در خط تولید محصولات دیگر استفاده می گردد.به همین خاطر شمش یک محصول میانی در صنعت  فولاد در نظر گرفته می شود.

جایگاه شمش در زنجیره تولید فولاد:

زنجیره تولید فولاد به کلیه ی مراحل تولید مواد خام،محصولات میانی ، محصولات نیمه پایانی  و در نهایت محصولات نهایی فولادی گفته می شود.محصولات میانی نطیر شمش،اسلب ،بیلت و بلوم، محصولات نیمه میانی نظیر ورق آهن و در نهایت محصولاتی نظیر قوطی ، پروفیل و .... یکی از مهم ترین محصولات تولیدی ذوب آهن شمش فولادی است که به روش کوره بلند و کوره های قوس الکتریکی و کوره های القایی تولید می  شود.

الف) کوره های بلند(BF) :نود  درصد سنگ آهن جهان را که استخراج می کنند در این کوره های بلند مورد استفاده قرار می گیرند. در این روش بعد از اینکه سنگ آهن پیش پخت و کلوخه سازی گردد به همراه کک و آهک داخل کوره های بلند ریخته و آهن خام یا چدن به دست می آید . سپس آهن خام در کانتور به فولاد و مذاب تبدیل می شود سپس ناخالصی های فولاد خم مانند کربن را به وسیله ی اکسیژن آن جدا می کنند تا فولاد خام به دست آید. فولاد مذاب پس از جداسازی ناخالصی توسط پاتیل های حمل مذاب به واحد ریخته گری برده می شود.

سپس مواد مذاب را در واحد ریخته گری داخل قالبهای شمش ریخته و برروی غلطکی قرار داده و با پاشیدن آب به خنک کردن آن اقدام می نمایند پس از خنک کردن شمش فولادی را به طول ددلخواه برش می دهند.

ب) کوره های قوس الکتریکی (EBF): آهن قراضه را با سبد های مخصوص در کوره قوس الکتریکی میریزند و بعد  از آن آهن اسفنچی را با مواد سرباره سازی مانن، کک ،آهک، بنتونیت و ... از بالا به کوره اضافه می گردد پس از افزودن این مواد اقدام به نمونه گیری دمش اکسیژن ، همگن سازی و آنالیز کردن تا مواد داخل کوره به فولاد مذاب تبدیل شود. فولاد مذاب پس از جداسازی ناخالصی توسط پاتیل های حمل مذاب به واحد ریخته گری برده می شود. در ریخته گری مواد مذاب را داخل ظروفی به نام تاندیش می ریزند و بعد آن را داخل قالبهای  مسی اب گردد و بر روی غلطکی قرار داده  با پاشیدن آب به خنک کردن آن اقدام می نمایند . در ادامه شمش ها منجمد بدست آمده را به طول های مورد نظر برش می دهند.

انواع شمش:

شمش CCM

شمش فابریک 

شمش بلوم

شمش اسلب یا تختال

شمش بیلت: شمش بیلت یا شمشال طول آن بیشتر نسبت به شمش و سطح مقطع مربع و یا دایره دارد . بیلت حدااکثر عرض 15 سانتی متر مربع است. شمش CCMیا بیلت همان شمش می باشد که به صورت مستقیم از تولید CCM به مصرف نور می رسد. شمش یا بیلت به روش CCM در در اقصی نقاط جهان تولید و به دست مصرف کننده می رسد.

      

شمش فابریک: شمش فابریک همان شمش فولادی است که در سایزهای بالتر تولید می شود و پس از فرایند نور در سایز مورد کاربرد در نورهای مقاطع تولید می شود جلب است بدانید در گذشته به این نوع شمش، بلوم نیز گفته می شود اما با تغییر ادبیات بازرگانان به شمش فابریک تغییر نام داد.

شمش بلوم: بلوم که به عنوان شمشه نیز شناخته می شود در واقع همان بیلت ولی با عرض بیش از 15 سانتی متر یا با عبارتی سطح مقطع کوچکتر از 230 سانتی متر مربع است به همین دلیل معمولا بلو و بیلت در یک دسته قرار می گیرند عمده مصارف بلوم برای ساخت ریل، سپری ، ناودانی، قوطی، تیاهن و... می باشد.

شمش اسلب: و اما برخلاف بیلت و بلوم سطح اسلب به صورت مستطیلی است و معمولا به ضخامت 230 میلی متر و عرض1.25 متر و طول 12 متری می باشد. اسلب مواد اولیه ساخت ورق فولادی است. به اسلب، سلب یا تختال نیز گفته می شود.

باتوجه به توضیحات بالا می توان گفت که تفاوت این 4 محصول در شکل مقطع و ابعاد آن می باشد.