پس انداز نت نسل نوین فروشگاههای اینترنتی
آب کاری طلا

آب کاری طلا

محمد05 آذر 1399مقالات طلا

آبکاری چیست؟

روکش کردن یک قطعه طلاجات را به وسیله طلا و به روش الکترولیزه را آبکاری می گویند. 

آبکاری با طلا در ده مرحله انجام می گیرد.آبکاری به دلیل زینت و حفظ قطعه می باشد. آبکاری با فلزات گرانبها چون طلا و نقره برای افزایش ارزش فلزات پایه همچون آهن و مس و ایجاد روکشی بسیار مناسب برای استفاده از خواص فلزات روکش کاربرد دارد.

مراحل روکش طلا یا آبکاری طلا:

آماده سازی: در آبکاری طلا تمیز کردن زیر کار خیلی ضروری است و این کار توسط دستگاه دینام انجام می شود. روی این دستگاه فرچه های موئی، پنبه ای قرار دارد که همراه روغن پنزا برای از بین بردن خط و خش های عمیق استفاده می شود.برای براق کردن روی کار هم از روغن پولیش مخصوص طلا و فرچه موئی استفاده می شود.

شست و شو: در این مرحله برای از بین بردن چربی ها زیر کار را با پودر شوینده و آب داغ می شویند سپس آن را در محلولی متشک از 30 گرم سیانور پتاسیم یا سدیم در یک لیتر آب مقطر می ریزند و در آخر آن را با آب شهری آبکش می کنند. 

لیزگیری : در لیز گیری یک قطعه را درون محلولی متشکل از یک لیتر آب مقطر 100 یا یک استکان اسید سولفوریک غلیظ قرار می دهند و سپس با آب شهری می شویند در مرحله آخر با خاک اره خشک می کنند تا رطوبت فلز گرفته شود. 

وان آبکاری: در وان آبکاری به الکترولیک نیاز داریم و برای تهیه ی الکترولیک ابتدا باید آب مقطر ، یک گرم طلا با عیار بالا، 3 گرم هیدروژن، 5 گرم سیانور سدیم یا پتاسیم ، 3 گرم کربنات سدیم، یک استکان جوهر نمک و یک چهارم استکان محلول آمونیک را باهم مخلوط کرده در این کار باید توسط کارشناسان و به صورت تخصصی صورت گیرد.

در آخرین مرحله وان کاری زیر کار را درون محفظه ای شیشه ای از نوع پیرکس ( فایبر گلاس ) یا وان فلزی با پوشش P.V.C قرار می دهند و الکترولیت روی آن می ریزند.

ما به صورت کلی تمام مراحل آبکاری طلا را برای شما عزیزان توضیح دادیم و همچنین حتما آبکاری طلا باید در عرض حداکثر زمان 30 ثانیه انجام شود زیرا طولانی تر شدن آن باعث کدر شدن آبکاری می شود.